De thuiswerkpolicy wordt verplicht voor alle bedrijven

04-02-21

In de strijd tegen het coronavirus verplichtte de overheid werkgevers om massaal in te zetten op thuiswerk. Alleen beschikt niet elk bedrijf vandaag al over een thuiswerkpolicy. Een nieuwe, tijdelijke cao maakt dat nu verplicht.

De voorbije maanden switchte een deel van het bedrijfsleven noodgedwongen naar telewerk. Maar iedereen voelt aan dat afstandswerken ook na deze crisis deel zal blijven uitmaken van onze werkorganisatie. Veel werkgevers beschikken dan ook al over een systeem voor occasioneel of structureel telewerk met een bijbehorende policy.

Cao 149 verplicht nu alle werkgevers om een duidelijk afsprakenkader te voorzien. De overeenkomst is gesloten voor bepaalde tijd, van 26 januari 2021 tot 31 maart 2022.

Een thuiswerkpolicy bevat een aantal vaste elementen:

1. Hoe organiseert u het werk van op afstand?

U zet duidelijk op papier wat de voorwaarden en verwachtingen zijn op het vlak van prestaties, beoordelingscriteria, bereikbaarheid enzovoort. Verder maakt u afspraken over hoe u het thuiswerk concreet gaat organiseren qua uurroosters, planning en werkverdeling.

2. Welke praktische ondersteuning voorziet u?

Stelt u bedrijfslaptops ter beschikking of niet? Zijn er bepaalde medewerkers die ook eigen apparatuur moeten gebruiken? Hoe komt u tussen in de bijkomende kosten die uw medewerkers moeten maken (bv. internetverbinding, verwarming, kantoorinrichting en -benodigdheden, eigen pc)?

Maak hieromtrent zeker afspraken met uw telewerkers. Als de telewerker eigen apparatuur gebruikt, betaalt de werkgever een vergoeding voor de kosten van installatie van de informaticaprogramma’s en voor de gebruiks-, werkings-, onderhouds-, afschrijvings- en bijkomende verbindingskosten.


Thuiswerk organiseren in optimale omstandigheden?

Met deze tips zet u uw medewerkers op het juiste spoor.


3. Wat met het welzijn van uw telewerkers?

Volgens de nieuwe cao moet u uw medewerkers informeren over het belang van een gezonde thuiswerkomgeving (bv. ergonomische werkpost, correct gebruik van beeldschermen, beschikbare technische ondersteuning). Ook moeten ze de mogelijkheid hebben om aan te kloppen bij de preventieadviseur of eventuele andere contactpersonen die instaan voor welzijn op het werk. 

Tot slot: deze cao is bedoeld voor bedrijven die op 1 januari 2021 nog geen thuiswerkpolicy hadden. Hebt u al een policy rond occasioneel of structureel thuiswerk, dan hoeft u geen extra stappen te zetten. 


Thuiswerken, (bijna) het nieuwe normaal

Thuiswerk wordt een blijver. Maar wat met het welzijn van uw werknemers? Met onze digitale opleidingen leert u hoe u in 8 stappen van thuiswerk een succes maakt.

Lees er alles over

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons