Aangifte arbeidsongevallen in publieke sector

08-01-14

Vanaf 1 januari 2014 moeten werkgevers uit de publieke sector arbeidsongevallen via elektronische weg aan het Fonds voor arbeidsongevallen (FAO) aangeven, net zoals hun collega’s uit de privésector dat al doen. Het project Publiato heeft de bedoeling om de informatieoverdracht in verband met arbeidsongevallen in de publieke sector te optimaliseren.

Wet ‘67

De beveiligde online dienst Publiato richt zich op alle werkgevers uit de publieke sector voor wie de wet van 3 juli 1967 van toepassing is. Indien gewenst, kan een werkgever een sociale dienstverrichter aanstellen om de aangifte van arbeidsongevallen in zijn plaats te doen. Om de sociale dienstverrichter officieel aan te stellen, moet de werkgever eerst de Publiato-procuratie invullen en opsturen.

Soorten aangiften

Een werkgever zal voortaan gebruik kunnen maken van de beveiligde online dienst Publiato voor drie verschillende soorten aangiften:

Een uitgebreide bespreking van alle gegevens die u moet invullen in de aangifte van een arbeidsongeval vindt u in "Een arbeidsongeval aangeven met Publiato". Daarnaast zal het portaal de gescande medische attesten vrijgeven die doorgegeven zullen worden aan Medex.

Extra Data

Begin 2015 zal ook volgende info beschikbaar zijn op het portaal:

  • de periodes van tijdelijke ongeschiktheid (aan het begin en aan het einde van de periode van ongeschiktheid);
  • de voorziene graad van blijvende ongeschiktheid (één keer per jaar);
  • de gegevens over de regeling van het ongeval (op het moment van de beslissing).

Voor de slachtoffers verandert er niets. Zij zullen hun ongevallen op papier blijven aangeven en hun medische attesten blijven doorgeven, zoals ze dat nu doen.

Bron

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons