Telewerkverplichting: werknemers aanwezig op het bedrijf moet u registreren

01-04-21

Vanaf 27 maart bent u als werkgever verplicht om tijdelijk een register bij te houden waarin de planning staat van wie er wanneer aanwezig zal zijn op de werkvloer, omdat zijn of haar functie telewerk niet toelaat.

Tenzij de aard van de functie of de continuïteit van de bedrijfsvoering, de activiteiten of de dienstverlening dat niet toelaten maken, is telewerk verplicht voor alle werknemers van alle bedrijven en openbare besturen.

Die registratie moet maandelijks gebeuren. De eerste aangifte moet uiterlijk op 6 april gebeuren.

Als werkgever dient u deze gegevens aan de RSZ mee te delen:

  • het aantal personen werkzaam per vestigingseenheid;
  • het aantal personen werkzaam per vestigingseenheid die een functie uitoefenen die 'niet telewerkbaar' is. Dit zijn enkel de functies die van nature ter plaatse moeten uitgevoerd worden.

De aangifte zelf kunt u doen via het portaal van de sociale zekerheid.

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons