Terugdringen van de directe en indirecte kosten die gepaard gaan met het ziekteverzuim van medewerkers
Verminderen van de verstoring van de dienstverlening en de werkorganisatie ten gevolge van het ziekteverzuim van medewerkers
Verhogen van de arbeidstevredenheid van de medewerkers binnen de organisatie door verzuimgesprekken te voeren
Doelstelling
Sensibiliseren en motiveren van leidinggevenden bij hun rol in de aanpak van (ziekte)verzuim
Bieden van praktische handvaten om gesprekken aan te gaan met medewerkers in het kader van de verzuimcyclus
Verhogen van de samenwerking binnen de groep leidinggevenden en tussen de verschillende diensten bij de aanpak van ziekteverzuim
Wijze van uitvoering
Interactieve opleidingssessies waar volgende thema’s aan bod komen
Verschillende vormen van verzuim
Mogelijke oorzaken en gevolgen voor alle betrokken partijen
Het belang van de houding van de leidinggevende in de aanpak van ziekteverzuim
Rechten en plichten van de werknemer
Het verband tussen ziekteverzuim en arbeidstevredenheid
Praktische tips voor het voeren van een verzuimgesprek
De verschillende soorten verzuimgesprekken (telefonisch ziektemeldingsgesprek, opvolging tijdens (langdurig) ziekteverzuim, terugkeergesprek, gesprek met de werknemer die vaak (kort) afwezig is)
Doelgroep: leidinggevenden en personeelsverantwoordelijken die in hun functie geconfronteerd worden met verzuim van medewerkers.
Resultaat
Deelnemers zijn gemotiveerd om de problematiek van ziekteverzuim binnen de onderneming aan te pakken
Deelnemers hebben inzicht in de factoren die ziekteverzuim in de hand werken en in hun mogelijkheden om het ziekteverzuim te doen dalen
Deelnemers zijn in staat om het gesprek met de medewerker aan te gaan op de verschillende momenten in de verzuimcyclus