Het terugdringen van kort frequent en organisatiestorend verzuim in de organisatie
Het faciliteren van de terugkeer na lang verzuim
Verzuim voorkomen
Een constructieve dialoog mogelijk maken tussen leidinggevenden en medewerkers
Het responsabiliseren van leidinggevenden doorheen de organisatie (verzuim is geen loutere HR-aangelegenheid)
Doelstelling
Sensibiliseren en opleiden van leidinggevenden in hun rol en aanpak van verzuim
Grondig en praktisch intrainen van gesprekstechnieken met betrekking tot verzuim
Bijdragen tot de consistente implementatie van het verzuimbeleid uitgetekend door de onderneming
Wijze van uitvoering
De opleiding wordt georganiseerd voor groepen van 8 à 10 personen.
Fasen van de opleiding
Fase 1 - Intake
Intake-gesprek met het bedrijf (HR-manager, opdrachtgever).
Intake-gesprek (telefonisch) met de individuele deelnemers.
Fase 2 - Opleiding. Deze fase valt uiteen in 2 delen:
Deel 1: Praktisch aanreiken van inzichten in verzuimproblematiek, verzuimgesprekken, gespreks- en communicatietechnieken. Deel 1 kan op 1 dag of op een halve dag georganiseerd worden.
Deel 2: Vaardigheden (halve dag). Grondige inoefening in kleine groepen (4 of 5 deelnemers) van de verschillende verzuimgesprekken, stijlen en technieken. Deze oefeningen gebeuren in rollenspellen met een professionele acteur, en worden begeleid door de trainer. Door de groep van deel 1 op te splitsen in 2 kleine groepen en door de deelnemers maximaal te securiseren, wordt de drempel zo laag mogelijk gemaakt en kunnen deelnemers zich bij deze inoefening enerzijds comfortabel voelen en anderzijds maximaal persoonlijke feedback krijgen.
Fase 3 - Natraject
Terugkoppeling van aandachtspunten die uit de opleiding naar voor kwamen. De deelnemers maken een individueel actieplan dat door de onderneming opgevolgd kan worden.
De deelnemers ontvangen een syllabus, die inhoudelijk opgebouwd werd vanuit: