Gezond en productief thuiswerken in 8 stappen

STAP 1: zorg voor een afgezonderde werkplaats

Thuiswerken vraagt om organisatie, zeker voor wie geen aparte werkruimte heeft. Verplaats u naar een andere ruimte of wees creatief en plaats een tussenschot op de eet- of livingtafel om een afgescheiden werkplaats te creëren. Om geconcentreerd te werken, zorgt u het best voor zo min mogelijk afleiding. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan als de kinderen thuis zijn, natuurlijk.

STAP 2: zorg voor een rustige en aangename werkplaats

De ideale werkruimte heeft veel ramen of een heldere verlichting. Trek de gordijnen open en plaats de bureautafel dwars t.o.v. het raam, zo vermijdt u rechtstreekse lichtinval. Verlucht de ruimte regelmatig door de ramen te openen of goed te ventileren. Voor een minimum aan omgevingsgeluid sluit u beter de deur. In een open ruimte zijn oortjes of een hoofdtelefoon met noise cancelling zeker een aanrader.

STAP 3: maak een werkschema dat binnen uw ritme past

Thuiswerken vraagt discipline. Voor u het weet, zit u voortdurend aan het scherm gekluisterd. Werk daarom binnen afgebakende uren die aansluiten bij uw ritme: een ochtendmens profiteert het meest van de vroege uren, een avondmens werkt liever ’s avonds langer door. Ontwikkel een routine en houd die zo goed mogelijk aan. Vergeet niet regelmatig een pauze in te lassen.

Tips voor thuiswerk met kinderen

- Geef zichtbaar aan wanneer u aan het werk bent en niet gestoord wilt worden (bv. met een fietslampje);
- Wissel met uw partner af tussen werken en zorgen voor de kinderen;
- Werk bij voorkeur tijdens hun dutjes of na hun bedtijd.

STAP 4: gebruik ergonomische werkmiddelen


Uw werkplek is thuis misschien niet zo aangepast als op kantoor, maar met enkele eenvoudige ingrepen komt u al een heel eind.

  • Werk bij voorkeur aan een ergonomische bureaustoel of zorg voor een comfortabele stoel die de lage rug voldoende ondersteunt.
  • Plaats de tafel op ellebooghoogte. U kunt ze, indien mogelijk, verhogen door bv. duploblokken onder de poten te plaatsen. Is de tafel net té hoog? Zet uw stoel dan iets hoger (bv. met kussen) en maak gebruik van een voetbankje (bv. een curver box).
  • Zorg voor een ergonomische positie van uw laptop: leg een dun boek onder de achterzijde zodat uw toetsenbord licht kantelt of gebruik een laptophouder in combinatie met een extern(e) toetsenbord en muis.

De helft tot 84% van de Belgische bevolking krijgt ooit te maken rugklachten. Rugpijn is een wijdverspreid fenomeen. De kunst is dus om een evenwicht te vinden tussen gezonde fysieke belasting en voldoende afwisselende bewegingen. Op die manier krijgt trouwens niet alleen de lichamelijke, maar ook mentale gezondheid een boost. Bekijk onze video's.

STAP 5: verander regelmatig van houding of werk al rechtstaand


In de ideale zithouding plaatst u één voet wat meer naar voren en één voet onder de stoel. Dit stimuleert een juiste houding van de rug. Sta wel regelmatig recht en doe enkele eenvoudige rek- en stretchoefeningen. U kunt ook af en toe rechtstaand of zelfs al wandelend werken, dat bevordert de bloedsomloop. Mails checken, documenten lezen of bellen zijn taken die zich daartoe kunnen lenen.

Download onze handleiding en poster met eenvoudige stretchoefeningen.

STAP 6: neem gezonde pauzes

Ook als u thuis werkt, is het belangrijk om voldoende pauze te nemen. Hou het bij voorkeur gezond. Ga even wandele, spring een halfuurtje op de fiets of doe wat yoga-oefeningen. Stil de kleine honger met gezonde snacks: een stuk fruit, noten, rozijnen, yoghurt ... en vergeet niet om voldoende water te drinken. Ga uw glas of waterkan regelmatig bijvullen in de keuken, dan beweegt u automatisch.

STAP 7: denk aan de veiligheid van uw omgeving

Rommel werkt contraproductief en verhoogt de kans op struikelen. Ruim dus goed op, houd elke doorgang vrij en fixeer computer- en elektronicakabels waar mogelijk. Verklein ook het risico op brand met enkele eenvoudige maatregelen.

STAP 8: zoek verbinding met uzelf en anderen

Mist u het contact met de collega’s? Maak gebruik van de online platformen om met hen te communiceren. Telefoneer of videochat, stuur een bericht of geef teamleden een digitaal complimentje. Alles helpt om de positieve sfeer erin te houden. Ook als leidinggevende is het belangrijk om verbonden te blijven met uw teamleden.

Vermijd echter een ‘digitale overload’ en neem af en toe wat tijd voor uzelf.

Voor een goede gemoedstoestand is het ook belangrijk dat u gezonde slaapgewoonten aanneemt. Voelt u zich toch futloos en neerslachtig? Schakel dan de hulp in van uw omgeving of een professionele hulpverlener.