Voor de beste beleving op het web, raden wij aan je browser te updaten.
Update nu!Om uw poetshulpen in coronatijden veilig opnieuw aan de slag te laten gaan, moet u uw werking aanpassen. Met deze checklist zorgen we ervoor dat u niets over het hoofd ziet.
Met een aantal ingrepen respecteert u de social distancing en de hygiëneregels tijdens contacten tussen poetshulp en klant.
De poetshulp vraagt meteen aan de klant om de woning te verluchten en of hij of zij klachten heeft die op een coronabesmetting kunnen wijzen. Blijkt dat het geval, dan mag de poetshulp niet binnengaan. Na het wassen of ontsmetten van de handen trekt de poetshulp persoonlijke beschermingsmiddelen aan, waaronder handschoenen. Vlak voor het buitengaan trekt hij of zij die weer uit en wast grondig de handen.
Bij het begroeten en afscheid nemen van de klant is social distancing de basisregel. Maar ook tijdens het werk moet er afstand bewaard worden. Laat de woning het toe, dan bevinden de bewoners zich niet in de ruimte waar de poetshulp aan het werk is. Is dat onhaalbaar, dan moeten ze binnen dezelfde ruimte minstens anderhalve meter afstand houden. Is dat onmogelijk, dan mag de poetshulp niet werken.
Probeer bij contact met de klant de uitwisseling van documenten en voorwerpen tot het minimum te beperken. Om rechtstreeks contact te vermijden, kan de poetshulp de documenten klaarleggen bij aankomst en deze bij vertrek ondertekend terug meenemen. Al gaat de voorkeur uiteraard uit naar elektronische dienstencheques.
Uw werknemers moeten altijd voldoende papieren zakdoeken op zak hebben om hun neus en mond mee te bedekken tijdens het snuiten, niezen en/of hoesten. De gebruikte zakdoek gooien ze meteen in de vuilnisbak, waarna ze hun handen wassen.
Tip: Bekijk grondig de taken die een poetshulp in een huishoudelijke omgeving kan uitvoeren. Vermijd of stel bepaalde taken uit (bv. het sorteren van vuile was, lakens verwijderen,…).
Tip: Bezorg uw poetshulpen onze kant-en-klare info rond hoesten en niezen, handhygiëne en algemene voorzorgen tegen het coronavirus.
Van voldoende ventileren over alleen in een kamer tot persoonlijke beschermingsmiddelen: met onze infofiches weten u en uw medewerkers waarop te letten.
Ook door ruimtes goed te ventileren beperkt u de verspreiding van het coronavirus. Ramen regelmatig openzetten is dus de boodschap. Vraag uw klanten om dat te doen vooraleer de poetshulp aankomt.
Gebruik geen individuele ventilatoren die het virus kunnen verspreiden.
Vraag aan de klant om tussendeuren zo veel mogelijk open te laten staan tijdens het poetsen. Zo hoeft de poetshulp minder deurklinken aan te raken.
Laat de woning het toe, dan bevinden de bewoners zich niet in dezelfde ruimte waar de poetshulp aan het werk is. Is dat onhaalbaar, dan moeten ze binnen dezelfde ruimte minstens anderhalve meter afstand houden. Is dat onmogelijk, dan mag de poetshulp niet werken.
Enkel essentiële vergaderingen die niet vanaf afstand georganiseerd kunnen worden, mogen doorgaan op kantoor. Kies een ruimte waar u de social distancing kunt respecteren en beperk het aantal deelnemers tot een minimum. Hou van elke fysieke vergadering gedurende één maand een aanwezigheidslijst bij.
Voor uw poetshulp is de lift een essentieel hulpmiddel om zich te verplaatsen tussen verdiepingen in een flatgebouw. Alleen is het een kleine ruimte waar voldoende afstand bewaren niet altijd makkelijk is.
Tip: motiveer uw werknemers om zoveel mogelijk voor de trap te kiezen als gezond alternatief.
Motiveer je werknemers om bij het gebruik van de trap altijd de trapleuning vast te nemen. Ze kunnen gebruik maken van hun mouw of een papieren zakdoekje om de leuning vast te nemen. Voorzie vuilbakken met voetpedaal in de trappenhal; aan begin, op einde of in verschillende overlopen en informeer de werknemers om het zakdoekje onmiddellijk na gebruik weg te gooien in de vuilbak. Bijkomend kan u ook per verdieping handalcoholgel in een houder voorzien zodat werknemers hun handen kunnen ontsmetten voor en na het gebruik van de trap. Zorg er ook voor dat het reinigen van trapleuningen en klinken (van de deuren die naar de trappenhal leiden) mee opgenomen wordt in het schoonmaakprogramma.
Motiveer uw poetshulpen om zich te voet, met de fiets, de scooter of de wagen te verplaatsen. Moet hij of zij toch het openbaar vervoer nemen, dan is social distancing een absolute must. In overleg met uw klanten kunt u de werkuren aanpassen, zodat de poetshulpen zich buiten het spitsuur kunnen verplaatsen. Na elke verplaatsing moet de poetshulp de handen wassen of ontsmetten met een handalcoholgel.
Wie met het openbaar vervoer (trein, tram, bus) komt, volgt de instructies van de vervoersmaatschappijen. Vanaf 4 mei én vanaf de leeftijd van 12 jaar is het dragen van een mondmasker of een alternatief dat mond en neus bedekt verplicht in het openbaar vervoer zowel in de stations, op de perrons en aan boord van de treinen.
De poetshulp neemt geen pauze of luncht niet in de kamer waar ook de bewoners aanwezig zijn. Bij mooi weer pauzeert hij of zij bij voorkeur in de buitenlucht.
Naast voldoende handhygiëne bij uw medewerkers is ook grondig reinigen van het poetsmateriaal cruciaal om verspreiding van het coronavirus te vermijden.
De poetshulp moet steeds nitril-handschoenen dragen. Voor hij of zij start met werken, moeten poetsmateriaal (bv. borstel, stofzuiger, aftrekker, emmer) en aanraakpunten (bv. schakelaars, deurklinken, tafelbladen, aanrecht, afstandsbediening, spoelknoppen, kranen) gedesinfecteerd worden. Voor de poetshulp vertrekt, doet hij of zij dat opnieuw. Ontsmetten mag alleen met voorgeschreven producten. Gebruikt de poetshulp hiervoor producten van de klant, dan moet de voorgeschreven verdunning worden gerespecteerd.
De poetshulp wast voor en na toiletgebruik altijd de handen. Voorzie ook een desinfecterende handcrème.
Hang aan elke wastafel duidelijk leesbare instructies rond handhygiëne. Informeer de werknemers om na het wassen en drogen van handen de waterkraan dicht te draaien met een papieren doekje of de kraan te sluiten met de elleboog. Onderstreep ook het belang van een goede toilethygiëne. Concreet: het toilet proper achterlaten, doorspoelen en het wc-deksel sluiten.
Tip: Aandachtspunten van bleekwater als reinigings- en ontsmettingsmiddel.
Voorzie voldoende zeep – bij voorkeur in zeeppompjes – papieren handdoeken en gesloten vuilnisbakken, indien mogelijk met pedaalbediening.
Vermijd het gebruik van elektrische handdrogers of handdoeken.
Eerst en vooral dit: het risico op een coronabesmetting via afval is miniem. Een correcte, efficiënte afvalinzameling is wél cruciaal om bijkomende hygiëne- en gezondheidsrisico's te vermijden. Verwijder volle vuilnisbakken of -zakken onmiddellijk van de werkvloer. Wie het afval ophaalt, draagt handschoenen.
Wie symptomen heeft, vertrekt naar huis. Maar wat met de mentale gezondheid van uw werknemers? En hebben uw poetshulpen de juiste info ontvangen rond eerste hulp?
Voelt een werknemer zich ziek en vertoont hij of zij griepachtige symptomen (bv. koorts, hoest, kortademigheid, loopneus, keelpijn, hoofdpijn, spierpijn, vermoeidheid), stuur hem of haar dan onmiddellijk naar huis om contact op te nemen met de huisarts. Wie luchtwegklachten heeft, mag ook niet komen werken.
In dit artikel bundelden we een aantal veelgestelde vragen over omgaan met zieke werknemers
Een zieke huisgenoot betekent niet dat de werknemer niet kan komen werken. Belangrijk is dat deze werknemer dezelfde maatregelen volgt als andere werknemers.
De overheid gaat nauwe contacten van coronapatiënten opsporen. Als je werknemer in contact is geweest met een coronapatiënt wordt hij mogelijks opgebeld door een contactonderzoeker van de overheid. Afhankelijk van de aard en de duur van het contact geven zij je werknemer aanbevelingen over de te nemen maatregelen. Zolang je werknemer geen richtlijnen ontvangt (overheid, arts, …) én geen klachten vertoont, mag hij werken.
Werknemers die het mentaal moeilijk hebben (bv. stress, werkbelasting, combinatie werk-privé), zich angstig voelen of rouwen om een dierbare, kunnen tijdens de kantooruren voor een vertrouwelijk gesprek terecht bij het psychoteam van Mensura.
We kunnen ook een 24/7-hulplijn activeren voor uw personeel. Wilt u hier meer info over? Stuur een mail naar psychosociale-aspecten@mensura.be.
Ook al hebben uw anderstalige werknemers onze taal redelijk onder de knie, misschien missen ze toch bepaalde nuances. Daardoor kunnen er misverstanden ontstaan. Voorzie daarom ook basisinformatie in de moedertaal van uw medewerkers.
Het is belangrijk dat uw poetshulpen weten hoe ze zichzelf moeten verzorgen bij een verwonding.
TIP: Consulteer ook de aangepaste richtlijnen rond hulpverlening tijdens corona van FOD Waso.
Mondmaskers vormen een onderdeel van de exitstrategie uit de lockdown. Het is belangrijk dat we ze dragen, maar cruciaal is dat we de hiërarchie van de preventiemaatregelen blijven respecteren. Concreet: pas wanneer de eerste maatregel in de hiërarchie niet kan worden gerespecteerd, wordt de maatregel op het niveau eronder van kracht enzovoort.
Mondmaskers staan onderaan de ranglijst en worden pas aanbevolen wanneer alle andere maatregelen onhaalbaar zijn.
Preventieve maatregelen volgens hiërarchie
Werknemers die uit het buitenland komen, moet u extra opvolgen om de verspreiding van het Coronavirus tegen te gaan. Mensura werkte hiervoor een procedure uit:
Wenst u meer te weten over deze procedure? Neem contact op met uw contactpersoon of uw regionale Mensura-kantoor.
Neem contact op met uw vertrouwde contactpersoon of met ons regionaal kantoor.
Uw medewerkers informeren hoe ze veilig en gezond kunnen werken in coronatijden? Dat kan met onze sectorspecifieke e-learnings.
Cookies opgeslagen