De thuiswerkpolicy wordt verplicht voor alle bedrijven

04-02-21

In de strijd tegen het coronavirus verplichtte de overheid werkgevers om massaal in te zetten op thuiswerk. Alleen beschikt niet elk bedrijf vandaag al over een thuiswerkpolicy. Een nieuwe, tijdelijke cao maakt dat nu verplicht.

De voorbije maanden switchte een deel van het bedrijfsleven noodgedwongen naar telewerk. Maar iedereen voelt aan dat afstandswerken ook na deze crisis deel zal blijven uitmaken van onze werkorganisatie. Veel werkgevers beschikken dan ook al over een systeem voor occasioneel of structureel telewerk met een bijbehorende policy.

Cao 149 verplicht nu alle werkgevers om een duidelijk afsprakenkader te voorzien. De overeenkomst is gesloten voor bepaalde tijd, van 26 januari 2021 tot 31 maart 2022.

Een thuiswerkpolicy bevat een aantal vaste elementen:

1. Hoe organiseer je het werk van op afstand?

Je zet duidelijk op papier wat de voorwaarden en verwachtingen zijn op het vlak van prestaties, beoordelingscriteria, bereikbaarheid enzovoort. Verder maak je afspraken over hoe je het thuiswerk concreet gaat organiseren qua uurroosters, planning en werkverdeling.

2. Welke praktische ondersteuning voorzie je?

Stel je bedrijfslaptops ter beschikking of niet? Zijn er bepaalde medewerkers die ook eigen apparatuur moeten gebruiken? Hoe kom je tussen in de bijkomende kosten die je medewerkers moeten maken (bv. internetverbinding, verwarming, kantoorinrichting en -benodigdheden, eigen pc)?

Maak hieromtrent zeker afspraken met je telewerkers. Als de telewerker eigen apparatuur gebruikt, betaalt de werkgever een vergoeding voor de kosten van installatie van de informaticaprogramma’s en voor de gebruiks-, werkings-, onderhouds-, afschrijvings- en bijkomende verbindingskosten.

Thuiswerk organiseren in optimale omstandigheden?

Met deze tips zet je jouw medewerkers op het juiste spoor.

3. Wat met het welzijn van je telewerkers?

Volgens de nieuwe cao moet je jouw medewerkers informeren over het belang van een gezonde thuiswerkomgeving (bv. ergonomische werkpost, correct gebruik van beeldschermen, beschikbare technische ondersteuning). Ook moeten ze de mogelijkheid hebben om aan te kloppen bij de preventieadviseur of eventuele andere contactpersonen die instaan voor welzijn op het werk. 

Tot slot: deze cao is bedoeld voor bedrijven die op 1 januari 2021 nog geen thuiswerkpolicy hadden. Heb je al een policy rond occasioneel of structureel thuiswerk, dan hoef je geen extra stappen te zetten. 

Thuiswerken, (bijna) het nieuwe normaal

Thuiswerk wordt een blijver. Maar wat met het welzijn van je werknemers? Met onze online opleiding leer je hoe je in 4 stappen van thuiswerk een succes maakt.

Lees er alles over >>