Nieuwe wetgeving inzake psychosociale risico’s vanaf 1 september 2014

30-04-14

Op 28 april 2014 is er nieuwe wetgeving verschenen in het Belgisch Staatsblad inzake psychosociale risico’s. Het gaat over de volgende publicaties:

  • de wet van 28 februari 2014 tot aanvulling van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico’s op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
  • de wet van 28 maart 2014 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek en de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de gerechtelijke procedures betreft.
  • het koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk.

1. Inwerkingtreding

Deze wetgeving treedt pas in werking op 1 september 2014.

2. Nieuwe terminologie

Voortaan is er sprake van “psychosociale risico’s op het werk”. In de wetgeving werd een definitie van dit begrip opgenomen. De wettelijke bepalingen hebben betrekking op de preventie van het geheel van de psychosociale risico’s en zijn niet langer enkel gericht op de preventie van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.

3. Belang psychosociale risicoanalyse

In het kader van het preventiebeleid van de onderneming dient rekening gehouden te worden met de psychosociale risico’s, zoals dit ook geldt voor alle andere risico’s die de gezondheid en de veiligheid van de werknemers kunnen aantasten.

Er werden mechanismen uitgewerkt die de preventie van de psychosociale risico’s op het collectieve niveau bevorderen: 

  • Een risicoanalyse van een specifieke arbeidssituatie waarin een gevaar werd vastgesteld kan gevraagd worden door het comité of een lid van de hiërarchische lijn
  • De individuele verzoeken met een collectief karakter worden eerst behandeld door de werkgever in overleg met het comité of de vakbondsafvaardiging.

4. Interne procedures

Wanneer de preventie op collectief niveau schadelijke situaties niet heeft kunnen voorkomen, heeft de werknemer toegang tot interne procedures (formele of informele psychosociale interventie) die werden uitgebreid naar het geheel van de psychosociale risico’s op het werk (en die niet langer beperkt zijn tot geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk).

Een overzicht van de interventies kan worden geraadpleegd op de website van de FOD WASO.

Belangrijke wijziging is dat psychosociale preventieadviseur voortaan een formele interventie kan weigeren.

5. Statuut vertrouwenspersoon

Vertrouwenspersonen zijn voortaan enkel nog bevoegd om de informele interventies op te volgen.

Het KB bepaalt dat de vertrouwenspersoon een opleiding moet volgen van 5 dagen. De inhoud van deze opleiding is vastgelegd in het KB. De vertrouwenspersoon zal ook jaarlijks een supervisie moeten volgen waarbij ervaringen over praktische gevallen worden uitgewisseld.

Nieuw is dat de preventieadviseur van de interne dienst automatisch de informatieopdrachten van de vertrouwenspersoon zal uitoefenen.

Bron

  • FOD WASO
  • Nieuwe wetgeving in verband met psychosociale risico’s op het werk vanaf 1 september 2014.
  • Wet van 28 februari 2014 tot aanvulling van de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de preventie van psychosociale risico’s op het werk betreft, waaronder inzonderheid geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
  • Wet van 28 maart 2014 tot wijziging van het Gerechtelijk Wetboek en de wet van 4 augustus 1996 betreffende het welzijn van de werknemers bij de uitvoering van hun werk wat de gerechtelijke procedures betreft.
  • Koninklijk besluit van 10 april 2014 betreffende de preventie van psychosociale risico’s op het werk.

Wat kan Mensura voor u doen?

Mensura kan u ondersteunen bij: 

  • Het uitvoeren van een psychosociale risicoanalyse
  • Het opleiden en ondersteunen van vertrouwenspersonen
  • Het uitwerken van een stress aanpak

U ontvangt van ons binnenkort een e-news met meer specifieke informatie. Ook zullen we de standaarddocumenten (voorbeeld arbeidsreglement en extern register) op onze website aanpassen.

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons