Inspectiecampagne preventie uitglijden en struikelen

12-03-14

Deze SLIC campagne 2014 is gericht op de voedingssector, de metaalindustrie, de gezondheidszorg, de horeca, de kleinhandel en groothandel (opslag).

Uitglijden, struikelen en vallen zijn frequente ongevallen en veroorzaken afwezigheid op de werkvloer.

Uitglijden, struikelen en vallen zijn goed voor 24% van alle arbeidsongevallen in Europa. Volgens een studie van het Europees agentschap zijn ze voor vrouwen zelfs de meest voorkomende ongevallen op het werk. In 35% van de gevallen duurt de arbeidsongeschiktheid ten gevolge van uitglijden of struikelen minstens een maand.

In 2005 veroorzaakten valpartijen zonder niveauverschil 14% van de ongevallen waarbij de betrokkenen langer dan drie dagen afwezig waren. Volgens de eerste gegevens bedroeg dat cijfer in 2010 15%. Bij de meeste valpartijen is er geen niveauverschil. Deze ongevallen doen zich in het bijzonder voor bij oudere werknemers.

De campagne 2014 omvat 3 delen: 

  • Toezicht voor werkgevers en werknemers
    Uit een checklist die voor de inspecteurs werd opgesteld blijkt dat de inspecties zullen gericht zijn op de volgende aandachtspunten:
    • de risico-evaluatie en risicobeheer
    • de vloeroppervlakken
    • de vervuiling en hindernissen
    • de werkomgeving
    • de schoonmaak
    • de schoenen
    • de werknemers
  • Preventiemaatregelen
    Volgens het SLIC (Europees Comité van hoge functionarissen van de arbeidsinspectie) is het belangrijk om aandacht te schenken aan de volgende aspecten:
    • het loopoppervlak (materiaal van de vloer, trappen op het loopoppervlak, gladde bodem buiten)
    • de vervuiling en hindernissen (hindernissen op het loopoppervlak, glad oppervlak ten gevolge van een werkproces, gevaar of risico voor uitglijden of struikelen door een andere factor dan het werkproces, sneeuw, modder of vocht die van buiten afkomstig zijn)
    • de werknemers (manuele verplaatsingen van lasten, naleving van de instructies)
    • de omgeving, de verlichting, en de veiligheidsborden
    • de schoenen
    • en onderhoud (schoonmaak en orde).
      Al deze preventiemaatregelen moeten worden "geïntegreerd in het gezondheids- en veiligheidsbeleid op het werk en in de risicoanalyse van de werkomgeving".
  • Informatie rond de campagne en sensibilisatie
    In het kader van de informatiecampagne is een interactieve leersoftware in ontwikkeling. Het SLIC werkt ook aan een kalendercampagne voor 2015 en ontwerpt een poster. Een andere troef voor de informatiecampagne is een Europese video (NAPO Daar valt niet mee te spotten!).
    Lees meer: De campagne 2014 ter voorkoming van ongevallen veroorzaakt door uitglijden en struikelen.

Wat kan Mensura voor u doen?

TrainNow en Safety-TV:e-learning met Mensura: opleidingsfilm rond Struikelen, uitglijden en vallen. Voor alle vragen betreffende Safety-TV: elearning@mensura.be.

Bron

Sentral Kluwer – Nieuws – 18/02/2014 - Auteur(s): Ian Graham

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons