Nieuwe veiligheidsvoorschriften AREI voor laadinrichtingen

10-11-22

In de strijd tegen CO2-vervuiling neemt het aantal elektrische voertuigen alsmaar toe. De installaties en batterijen om zo’n voertuig op te laden, hebben een grote impact op onze veiligheid, zeker wanneer ze niet correct worden gebruikt. Een herziening van het Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties (AREI) is daarom aan de orde. Vanaf 1 november 2022 gelden nieuwe veiligheidsmaatregelen. 

Op 1 juni 2020 werd het AREI voor het eerst grondig gewijzigd. De federale regering speelde zo in op de vele technologische ontwikkelingen van elektrische installaties. Sindsdien bestaat ‘De Bijbel voor de Elektricien’ uit drie boeken: 

  • Boek 1: Installaties op laagspanning en zeer lage spanning
  • Boek 2: Installaties op hoogspanning
  • Boek 3: Installaties voor transmissie en distributie

 

Nieuwe wetswijziging

Het nieuwe KB van 10 juli 2022 brengt wijzigingen aan in Boek 1 en 3. De belangrijkste zijn: 

  • Boek 1 krijgt een extra hoofdstuk: 7.22. ‘Voeding van elektrische wegvoertuigen’. In dit hoofdstuk kadert de federale regering nieuwe veiligheidsmaatregelen om elektrische wagens op te laden. 
  • Boek 1 en 3 bevatten aangepaste technische termen over de beveiliging tegen differentiële reststroom en het speciale circuit. Bovendien is een nieuwe definitie toegevoegd voor beide begrippen. 

Voeding van elektrische auto’s

Door het stijgende aantal elektrische wagens, is een actuele wetgeving die de voeding van deze voertuigen omkadert noodzakelijk. Tot voor kort moest je een beroep doen op de algemene veiligheidsmaatregelen in Boek 1 van het AREI om laadinrichtingen conform de wetgeving te bouwen. Voortaan (vanaf 1 november 2022) grijp je hiervoor naar hoofdstuk 7.22. 

De aanvullende voorschriften duiden hoe je elektrische installaties van vaste en geleidende laadinrichtingen veilig gebruikt. Denk hierbij aan installaties die energie overbrengen naar of van een elektrische wagen. In de toekomst zal je immers opgeslagen energie van elektrische autobatterijen kunnen gebruiken om andere toestellen op te laden. 

Het nieuwe hoofdstuk vermeldt niets over inductieve laadinstallaties en voertuigen die niet op de openbare weg worden gebruikt, zoals heftrucks en elektrische boten. Wel opgenomen zijn laadinrichtingen die aan een privéwoning, in een bedrijf of op een openbare plaats of parking werden geïnstalleerd. 

 

Wat met bestaande laadinrichtingen?

Installaties die gebouwd zijn vóór 1 november 2022 moeten voldoen aan de algemene veiligheidsvoorschriften. Maar het is mogelijk om de elektrische installatie aan te passen aan de maatregelen van hoofdstuk 7.22. In dat geval moet je een nieuwe conformiteitscontrole laten uitvoeren alvorens je de installatie in dienst kan stellen.

Veilig aan het werk met herlaadbare lithium-ionbatterijen

Neem het gebruik van laadinrichtingen voor elektrische wagens mee op in de risicoanalyses. Zo kan je specifieke preventiemaatregelen nemen. Denk aan een procedure om incidenten te melden of de installatie regelmatig te onderhouden.

Onze experten bieden gericht advies om veilig te werken met herlaadbare lithium-ionbatterijen en e-mobiliteit. Neem contact met ons op via patrick.jooken@mensura.be.  

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons