Wat houdt de wetswijziging rond de externe dienst voor bescherming en preventie in voor uw organisatie?

23-06-14

Op 23 mei 2014 is de welzijnswet aangepast met twee Koninklijke Besluiten. Een aantal wijzigingen met betrekking tot de externe dienst voor bescherming en preventie op het werk in uw organisatie treedt onmiddellijk in werking, een ander deel gaat in op 1 januari 2016. Wat verandert er wanneer? En welke acties worden er van u verwacht?

Wat is er nu al veranderd?

Dat mocht vroeger ook al. Maar vanaf 25 mei 2014 kan de werknemer zelf een consultatie vastleggen met de arbeidsgeneesheer, zonder uw tussenkomst of goedkeuring. Het gaat om een ‘spontane consultatie’ of een raadpleging bij de arbeidsgeneesheer specifiek voor een werknemer die kampt met een gezondheidsprobleem dat gerelateerd is aan zijn werk(omstandigheden). Enkel wanneer de werknemer zich akkoord verklaart, mag de arbeidsgeneesheer u van deze spontane consultatie op de hoogte brengen.

Bovendien is dit ‘bezoek voorafgaand aan de werkhervatting’ mogelijk op elk moment tijdens het ziekteverlof. Het doel van een consultatie bij de arbeidsgeneesheer is om eventuele werkaanpassingen voor te bereiden of belemmeringen om opnieuw het werk op te nemen te detecteren en op te lossen.

Komt uw werknemer op raadpleging bij de arbeidsgeneesheer tijdens het ziekteverlof (‘bezoek voorafgaand aan de werkhervatting’) of in de eerste week van de werkhervatting (‘werkhervattingsonderzoek’), dan stimuleert de overheid overleg tussen de arbeidsgeneesheer en de behandelende of adviserende geneesheer van de mutualiteit. Dit met het oog op een optimale werkhervatting en het voorkomen van onnodig verzuim.

Stelt u onmiskenbare veranderingen vast in de toestand van een medewerker, dan kunt u voortaan de arbeidsgeneesheer inschakelen.

Als werkgever bent u verplicht werknemers te informeren over de opdrachten die de externe dienst uitvoert bij uw bedrijf. Dat betekent ook dat u de namen en contactgegevens dient bekend te maken van de verschillende preventieadviseurs die in uw bedrijf actief zijn. U kunt zelf bepalen hoe u die gegevens het makkelijkst toegankelijk maakt voor uw werknemers.

Voor een aantal sectoren veranderen de vereisten die gesteld worden aan de preventieadviseur. Zo veranderen bedrijven in de vleesverwerkende nijverheid, transport, opslag en maatschappelijke gezondheidszorg van categorie. Afhankelijk van uw aantal werknemers heeft u sneller dan vroeger een preventieadviseur Niveau I of II veiligheid nodig.

  1. Werknemers mogen spontaan de arbeidsgeneesheer raadplegen.
  2. Werknemers mogen tijdens ziekteverlof de arbeidsgeneesheer raadplegen om werkaanpassingen of drempels voor werkhervatting te bespreken.
  3. Overleg tussen arbeidsgeneesheer en andere artsen wordt aangemoedigd om werkhervatting na ziekteverlof beter te begeleiden.
  4. Werkgevers kunnen de arbeidsgeneesheer inschakelen als de fysieke of mentale gezondheidstoestand van een werknemer wijzigt en daardoor de risico’s op het werk veranderen.
  5. Werkgevers moeten de contactgegevens van preventieadviseurs verplicht vermelden.
  6. Werkgevers dienen het opleidingsniveau van hun preventieadviseur na te kijken: voor sommige sectoren wijzigen de opleidingsvereisten.

Behoort uw bedrijf tot een van deze categorieën, dan ontvangt u van ons nog meer gedetailleerde informatie.

Hebt u nog vragen over deze wetswijziging en de gevolgen voor uw organisatie? Onze medewerkers helpen u graag verder.

T +32 3 220 08 00
F +32 3 220 08 30
E info.edpb@mensura.be 

Wat verandert er op 1 januari 2016?

Het verplichte gezondheidstoezicht met een medisch onderzoek bij de arbeidsgeneesheer ruimt plaats voor een vijfjaarlijkse risicoanalyse en preventieve maatregelen. De analyse wordt indien nodig aangevuld met een bevraging.

Het verplichte gezondheidstoezicht voor werknemers die rechtstreeks in contact komen met voedingswaren of -stoffen vervalt. Deze werknemers dienen dus niet meer verplicht op medisch onderzoek bij de arbeidsgeneesheer te komen. In de plaats komen een vijfjaarlijkse risicoanalyse en verplichte opleidingen over voedselhygiëne.

Vanaf 1 januari 2016 verdwijnt het onderscheid tussen 'onderworpen' en 'niet-onderworpen' werknemers. De tarieven worden bepaald op basis van de hoofdactiviteit (NACE-code) en de grootte van uw bedrijf. Telt uw bedrijf meer dan 5 werknemers? Dan betaalt u een tarief tussen 52 EUR (verlaagd) en 87 EUR (standaard) per werknemer. Telt uw bedrijf minder dan 5 werknemers? Dan betaalt u een tarief tussen 35 EUR (verlaagd) en 55 EUR (standaard) per werknemer. Voor dit tarief levert uw externe dienst u een ruim basispakket aan diensten aan, verspreid over de verschillende welzijnsdomeinen. Meer details over de aangepaste tarieven.

  1. Opheffing gezondheidstoezicht voor beeldschermwerk
  2. Opheffing gezondheidstoezicht voor voedingswaren
  3. Aanpassing berekeningsbasis en tarieven

Mensura blijft u tijdig en grondig informeren over verdere evoluties. Wilt u op de hoogte blijven van deze en andere wijzigingen en nuttige informatie over veiligheid en gezondheid op het werk? Abonneer u op onze nieuwsbrief.

Hebt u nog vragen over deze wetswijziging en de gevolgen voor uw organisatie? Onze medewerkers helpen u graag verder.

+32 3 220 08 00
F +32 3 220 08 30
E info.edpb@mensura.be 

Meer informatie nodig? Wij helpen u graag!

+32 2 549 71 00Mail ons