Preventie- en welzijnsbeleid
Nee, rocket science is het niet. Maar net zoals het werklandschap pijlsnel verandert, moet je preventiebeleid mee evolueren. Om je medewerkers lang, gezond en gelukkig aan de slag te houden, kom je dus maar beter met een doordacht en toekomstgericht beleid voor preventie en welzijn op de proppen. Kan je hulp of inspiratie gebruiken? Dan ben je bij Mensura aan het juiste adres.
Een toekomstgericht preventiebeleid: waarom?
- Minder uitval door ongevallen of ziekteverzuim: je vermijdt fysieke en mentale gezondheidsproblemen of spoort ze sneller op 
- Enthousiaste medewerkers: een gezonde en veilige werkomgeving straalt af op motivatie en werktevredenheid 
- Hogere productiviteit: gezonde en gelukkige medewerkers presteren beter 
- Sterk werkgeversimago: veiligheid en welzijn zijn belangrijke troeven in een krappe arbeidsmarkt 
- Wettelijk in orde: je voorkomt boetes en sancties bij een inspectiebezoek 
:no_upscale())
Een preventiebeleid opstellen: wat houdt dat in?
Als werkgever draag je wettelijk gezien de eindverantwoordelijkheid voor:
- Risicoanalyses op 5 niveaus: bedrijf, afdeling, werkplek, taak en individu 
- Het Globaal Preventieplan (GPP): voor 5 jaar en op basis van de risicoanalyse 
- Het Jaaractieplan (JAP): concrete preventiemaatregelen in lijn met je GPP 
- Uitrol van preventiemaatregelen 
- Informeren en sensibiliseren van je team: over brandveiligheid, eerste hulp, ergonomie, stress en veerkracht ... 
- Aanstelling van een preventieadviseur: intern of via een externe preventiedienst 
- Samenwerken met het Comité voor Preventie en Bescherming op het Werk (CPBW) 
Een hele boterham dus! Maar dat betekent niet dat je er alleen voor staat. Schakel ons in waar je onze begeleiding, ondersteuning of expertise kan gebruiken. Zo zijn we graag je klankbord, maar we springen met evenveel plezier in om administratieve taken over te nemen. Of je te begeleiden bij de vertaling van je risicoanalyse naar concrete acties.
Mensura helpt
Schakel ons in waar je onze begeleiding, ondersteuning of expertise kan gebruiken. Zo zijn we graag je klankbord, maar we springen met evenveel plezier in om administratieve taken over te nemen.
We hebben een brede waaier aan expertise in huis, van arbeidsgeneeskunde over ergonomie tot psychosociaal welzijn. Al deze kennis en ervaring gooien we in de strijd om – stapsgewijs – een multidisciplinaire oplossing uit te werken op jouw maat: 
- We bepalen de doelstellingen, afgestemd op jouw organisatie 
- We voeren grondige risicoanalyses uit en bepalen prioriteiten 
- We geven wetenschappelijk onderbouwd advies over preventiemaatregelen 
- We leggen rollen en verantwoordelijkheden vast 
- We ondersteunen bij het informeren, opleiden en sensibiliseren van je medewerkers 
- We volgen op en sturen bij waar nodig 
Bijblijven is arbeidsintensief, zeker als je niet voltijds preventieadviseur bent. Maar ook wanneer je deze rol zelf opneemt als bedrijfsleider van een kleine organisatie, kom je best voorbereid voor de dag. Onze opleidingen zijn praktijkgericht, dus met de opgedane kennis kan je snel verder.