3 redenen om als bedrijf deel te nemen aan ‘Tournée Minérale’

De sensibiliseringscampagne Tournée Minérale spoort Belgen aan om in februari geen druppel alcohol te drinken. Het initiatief van de DrugLijn, het VAD (Vlaams expertisecentrum Alcohol en andere Drugs) en de Stichting tegen Kanker helpt u als werkgever om een gezonde leefstijl te promoten en het alcohol- en drugsbeleid onder de aandacht te brengen of op punt te stellen.

December en januari zijn doorgaans maanden waarin het alcoholgebruik relatief hoog ligt. Misschien organiseerde u zelf een eindejaars- of nieuwjaarsdrink op de werkvloer? In februari kunnen u en uw medewerkers het over een andere boeg gooien. Hoe? Door 28 dagen lang ‘nee’ te zeggen tegen alcohol. Hier zijn 3 redenen waarom ook uw bedrijf daar wel bij vaart:

1.Uw medewerkers worden (en blijven) productiever

Medewerkers die vaak een glaasje drinken, slapen slechter en oppervlakkig. Daardoor zijn ze minder productief. Bovendien vertonen ze vaker ongepast gedrag en hebben doorgaans slechtere relaties met hun collega’s.

Na een alcoholvrije maand zullen uw medewerkers vaster slapen, energieker zijn en gewicht verloren hebben. De meeste mensen die 4 weken lang geen alcohol drinken, gaan daar maanden later trouwens nog steeds bewust mee om.

Wist u dat…

alcohol een echte caloriebom is? De gemiddelde Belg slaat jaarlijks heel wat alcoholische consumpties achterover, gelijk aan 12,6 liter pure alcohol. Omgerekend zijn dat 19 glazen bier of 15 glazen wijn per week, goed voor respectievelijk 107 en 71 klontjes suiker.

2. U financiert levensbelangrijk kankeronderzoek

Alcoholgebruik is een sociaal aanvaard fenomeen, maar het wordt ook gelinkt aan ongeveer 60 verschillende aandoeningen, waaronder kanker. Deelnemers kunnen daarom geld inzamelen voor kankeronderzoek. Dat kan door het geld dat ze niet aan alcohol spenderen, te doneren aan de Stichting tegen Kanker.

Wist u dat …

het gemiddelde Belgische gezin jaarlijks 547 euro uitgeeft aan alcoholische dranken? Iemand die een volledige maand niet drinkt, spaart makkelijk 45 euro uit.

3. U versterkt het alcohol- en drugsbeleid op de werkvloer

Na de eindejaarsfeesten en nieuwjaarsrecepties is het een goede zaak om uw alcohol- en drugsbeleid opnieuw onder de aandacht te brengen. “Tournée Minérale is een kapstok waaraan dat beleid perfect kan worden opgehangen,” beaamt National Health Manager bij Mensura, Roland Vandermeulen. “Deze campagne promoot net zoals wij het belang van gezonde werknemers. Concreet helpt Mensura samen met een arbeidsarts werkgevers een alcohol- en drugsbeleid op te stellen voor hun bedrijf.”

Schrijf uw bedrijf snel (én makkelijk) in

Via de website van Tournée Minérale kunt u kiezen tussen een individuele deelname of een deelname in groep. Neemt u als bedrijf deel, maak dan een team aan, promoot het initiatief bij uw medewerkers en nodig hen uit om zich online aan te sluiten. Tussen de top 10 van grootste teams prijken nu al enkele bedrijven die enthousiast aftellen naar 1 februari. Mensura gaat net als hen de uitdaging aan. Uw organisatie ook?