Alweer een videocall? 8 tips om gezond te videobellen

Sinds de start van de coronapandemie en het verplichte thuiswerk explodeerde het aantal videocalls. En ook na de crisis zullen (occasioneel) telewerken en videobellen deel blijven uitmaken van de bedrijfsvoering. Bij digitale meetings loeren een aantal risico’s om de hoek. Gerrit Pollentier, preventieadviseur ergonomie bij Mensura, geeft 8 tips om gezond te videobellen.

Voldoende beweging

  1. Plan slim en pauzeer actief. Stel in je agenda tijdslots in van 50 minuten. De resterende 10 minuten van elk uur hou je vrij voor korte beweegpauzes, weg van je scherm en liefst in de buitenlucht. Want bewegen bevordert de concentratie en productiviteit en zorgt voor minder fysieke klachten. Zelfs al wandel je gewoon 10 rondjes rond de tafel. Zet bij elke pauze ook het raam even open zodat er genoeg zuurstof binnenkomt. Onvoldoende ventileren lucht kan leiden tot geïrriteerde luchtwegen, branderige ogen en een verminderde concentratie.
     
  2. Beperk zitten. Niet elke call hoeft al zittend of van achter je bureau te gebeuren. Sta tijdens korte online gesprekken recht. Plaats je scherm wel op een aangepaste hoogte, met behulp van een zit-stabureau, een trapje op de tafel of een hogere kast. Experimenteer ook eens met een wandelmeeting, en waarom niet eens een deskbike proberen?
     
  3. Varieer regelmatig van houding en sta elke 30 minuten even recht. Wissel tussen verschillende zit- en werkhoudingen en kantel je bekken afwisselend naar voor en naar achter. Zo vermijd je dat je lichaam verkrampt door urenlang in dezelfde houding te zitten.

Aandacht voor de werkruimte

  1. Zorg voor een ergonomische instelling van je bureaustoel, werkvlakhoogte en schermpositie. Leg bij een gebrek aan een bureaustoel een kussen onder het zitvlak en een kussen tegen de rugleuning om de lage rug te ondersteunen. Voorzie zeker een extern toetsenbord en een aparte muis. Ook een extern scherm of een laptophouder komt van pas – of stapel meerdere boeken op elkaar.
     
  2. Kies voor een aparte kamer als werkruimte, of een afgescheiden deel van een kamer zonder achtergrondlawaai, waar je zo weinig mogelijk wordt gestoord. Vermijd je slaapkamer als bureau te gebruiken.

Denk aan je oren, ogen en stem

  1. Zorg voor voldoende natuurlijk licht, maar vermijd verblinding. Positioneer de bureautafel dwars ten opzichte van het raam en gebruik eventueel een extra bureaulamp – of voorzie zonnewering bij te fel licht. Lichtbronnen staan best zoveel mogelijk achter de camera van je computer. Pas ook de helderheid van het computerscherm aan in functie van de aanwezige verlichting.
    Knipper bewust met de ogen om uitdroging te voorkomen. Kijk af en toe eens rond om de ogen wat rust te gunnen: de oogspieren ontspannen pas als je enkele meters verder kijkt. Vermoeide ogen kunnen immers leiden tot hoofdpijn, jeukende ogen of wazig zicht.
     
  2. Gebruik een headset of externe speakers. Veel mensen hebben namelijk de neiging om het hoofd naar voor te bewegen om het geluid beter op te vangen, wat tot nekklachten kan leiden. Voorzie een degelijke headset met een goede geluidskwaliteit, een ergonomische fit, geluidsbegrenzing en ruisonderdrukking. Gebruik je een koptelefoon, vermijd dan te hoge volumes. Die kunnen gehoorschade veroorzaken. Gebruik je oortjes, reinig die dan regelmatig. Vuil en bacteriën kunnen zich in de oortjes opstapelen, die daarna in de gehoorgang worden geduwd.
     
  3. Moedig het actief gebruik van de mute-knop aan: ben je niet aan het woord, dan zet je de micro uit om storend achtergrondgeluid en galmen te vermijden. Spreek vooraf een signaal af wanneer iemand het woord wil nemen. Vooral als er meerdere mensen aansluiten bij een videocall is dit handig. Niet alleen wordt de stem minder belast, het vermijdt ook een kakafonie. Gebruik emoticons, of steek virtueel of fysiek de hand op.

Hoe kunt u als werkgever vanop afstand helpen?

Deel bovenstaande tips met medewerkers om hen te herinneren aan de aandachtpunten, bijvoorbeeld via het intranet. Als werkgever kunt u ook actief bijdragen tot meer welzijn op de thuiswerkvloer.

  • Voorzie in ondersteunend materiaal voor een ergonomische werkplek. Denk aan een instelbare bureaustoel, een laptophouder en een externe muis en toetsenbord.
  • Vraag aan leidinggevenden om het goede voorbeeld te tonen. Bijvoorbeeld door digitale meetings zo kort mogelijk te houden, een collectief sta-moment in te lassen en bij lange videocalls voldoende onderbrekingen te voorzien.
  • Naast de aandacht voor de lichamelijke risico’s blijft bij langdurig telewerk zeker ook de aandacht voor mentaal welzijn belangrijk. Het gevaar van een team-out is anders niet denkbeeldig.

Stimuleer gezond thuiswerken met de e-enquête beeldschermwerk

Met de e-enquête beeldschermwerk neemt u het welzijn van uw medewerkers onder de loep en voert u de (wettelijk verplichte) risicoanalyse voor beeldscherm- en thuiswerkers uit. U ontvangt als werkgever een duidelijk rapport met actiepunten en adviezen. Uw medewerkers krijgen concrete tips voor gezonder beeldschermwerk.