“Werkgeluk? Dat betekent voor iedereen iets anders”

Een goede work-lifebalans, flexibele takenpaketten en toffe collega’s:
het zijn maar enkele werkaspecten die de voorbije jaren aan belang hebben toegenomen. Werknemers zoeken volop naar hun eigen werkgeluk.
Maar wat betekent dat eigenlijk? En kan je ‘geluk’ op het werk zelf creëren? Preventieadviseur Marianne Van Hees deelt inzichten en tips. 

Wat is werkgeluk?

“Werkgeluk definieer ik als voldoening halen uit je job. De manier waarop je die voldoening vindt, is voor iedereen anders”, steekt Marianne van wal. “Zo haalt de ene energie uit nauw samenwerken met collega’s, terwijl de ander er plezier uithaalt om individueel aan de slag te gaan. En de ene werknemer steekt graag de handen uit de mouwen, terwijl de ander liever geen fysieke opdrachten uitvoert. 

Karakter speelt een belangrijke rol in de persoonlijke definitie van werkgeluk. Tegelijk staat die definitie nooit in steen gebeiteld. Ook je levensfase heeft immers een invloed op je eisen en verwachtingen van een job. Dat zie je bijvoorbeeld aan de verschillende percepties van werkgeluk tussen jongere en oudere generaties.”

 

Is het belang van werkgeluk toegenomen?

“Vroeger bleven werknemers vaak heel hun carrière werken bij dezelfde organisatie. Dat is de laatste jaren erg veranderd. Werkgevers moeten nu meer uit de kast halen om medewerkers ‘gelukkig’ aan de slag te houden.

Vooral jongere werknemers zoeken sneller naar een nieuwe job, als hun huidige functie niet voldoet aan de verwachtingen. Ze hebben een duidelijk beeld van waar ze naartoe willen, wat een positieve trend is.

Het kan gebeuren dat de eisen van een werknemer niet realistisch zijn. Maar dan leert hij of zij dat gaandeweg. Loopt de medewerker tegen dezelfde problemen aan in de nieuwe job? Dan stelt hij of zij de eisen bij”, aldus Marianne. 

Ligt de verantwoordelijkheid bij de werkgever of de werknemer?

“Werkgeluk staat of valt met een omgeving waarin werknemers zich goed kunnen voelen. Daarvoor zetten werkgevers best in op het abc van werkgeluk: werknemers autonoom laten doen waar ze goed in zijn, zodat ze hun competenties vergroten en zich betrokken voelen. 

Daarnaast is psychologische veiligheid op het werk onmisbaar om over werkgeluk te kunnen spreken. Ook daarin heeft de werkgever een belangrijke verantwoordelijkheid. Creëer een veilige omgeving waarin alles bespreekbaar is en straf werknemers niet meteen af wanneer ze een fout maken. Dat geeft hen de nodige ruimte om vragen te stellen en van elkaar bij te leren, wat een positief effect heeft op het welzijn en geluk op de werkvloer. 

Werknemers zijn natuurlijk ook zelf in grote mate verantwoordelijk voor hun geluksgevoel op het werk. Door eigen grenzen te respecteren, verwachtingen duidelijk aan te geven en positieve werkaspecten niet als vanzelfsprekend te nemen, draag je als werknemer bij aan je eigen werkgeluk.”

 

Heb je concrete tips voor werknemers?

“Mijn gouden tip: besteed voldoende aandacht aan positieve zaken. Werkte je bijvoorbeeld een opdracht af vandaag? Kon je na het werk afspreken met vrienden? Gaf een collega je een compliment? Leerde je iets nieuws bij? Focussen op die ‘kleine gelukjes’ maakt een groot verschil voor je geluksgevoel. Bovendien boost het je zelfvertrouwen en veerkracht. Tegelijk is het belangrijk om negatieve ervaringen of gevoelens op het werk te benoemen.

Trouwens, ook in moeilijkheden kan je werkgeluk vinden. Denk maar aan de voldoening die je ervaart, nadat je een lastige opdracht succesvol hebt kunnen uitwerken of een moeilijke techniek onder de knie krijgt”, besluit Marianne.

Gelukkige werknemers zijn productiever, zorgen voor minder verzuim en zijn de beste ambassadeurs voor je organisatie. Kortom: geluk op het werk biedt voordelen voor iedereen.

 

Met onze workshops ‘Mindfulness’ en ‘Veerkracht verhogen’ helpen onze experten werknemers gelukkig en positief aan de slag te gaan.