Employee Assistance Program
Medewerkers of hun gezinsleden die nood hebben aan vertrouwelijke hulp bij werk- of privéproblemen kunnen rechtstreeks contact opnemen met een klinisch psycholoog.
Onze experten geven je graag meer informatie over de werking en impact van het EAP.
Vraag vrijblijvend meer informatie.
Waarom kiezen voor het Employee Assistance Program?
- Altijd bereikbaar: 24/7 via telefoon, chat, tekstbericht of videocall
- Toegankelijk voor medewerkers én hun inwonende gezinsleden
- Meer dan 400 erkende experten staan klaar
- Tot 5 sessies bij een psycholoog per case zijn inbegrepen
- Begeleiding in het Nederlands, Frans, Duits en Engels. Eventueel ook in andere talen.
Wat is het Employee Assistance Program?
Het is niet altijd eenvoudig om medewerkers tijdig de juiste hulp te bieden. Vanuit bijvoorbeeld privacyoverwegingen of angst om beoordeeld te worden delen ze vaak niet alle informatie met hun leidinggevende. Mensura biedt daarom de mogelijkheid om jouw medewerkers aan te sluiten bij het Employee Assistance Program (EAP).
Hoe werkt het?
Medewerkers of hun gezinsleden die nood hebben aan vertrouwelijke hulp bij werk- of privéproblemen, nemen rechtstreeks contact op met een klinisch psycholoog met beroepsgeheim. Dat kan per telefoon of via de Balancy-app. In de app kiezen ze zelf hoe je contact opneemt: chatten, bellen, via tekstberichten of met een videocall.
Het team van psychologen is 24/7 beschikbaar. Na een eerste gesprek volgt eventueel een doorverwijzing naar een coach of psycholoog, voor een vijftal sessies. Nadien kunnen ze op eigen initiatief verdergaan.
Sterke implementatie
98% van de medewerkers en familieleden die contact met het EAP opnamen voelde zich effectief geholpen.
Welke begeleiding mogen je medewerkers verwachten?
Ondersteuning
Mensura verbindt medewerkers en hun gezin snel en eenvoudig met een uitgebreid en gescreend netwerk van professionals. Zo vermijden ze lange wachtlijsten en zijn ze zeker van kwaliteit en anonimiteit.
Via het EAP krijgt Mensura inzicht in wat er leeft in je organisatie. Zo kunnen we gerichter adviseren over preventieve acties.
Het programma ondersteunt ook interne vertrouwenspersonen. Terwijl zij vooral focussen op werkgerelateerde problemen, biedt het EAP ook begeleiding bij privékwesties.
Ook het welzijnsdepartement of de sociale dienst krijgt ondersteuning. Experten zijn 24/7 beschikbaar voor specifieke, gespecialiseerde noden.
Ontzorging
Deskundigen helpen bij de dagelijkse én complexe zorgen van je medewerkers. Zo verlagen ze stress en creëren ze ruimte om te focussen op wat echt telt. En lang niet alleen op psychologisch vlak.
Praktische hulp
Hebben je medewerkers opvang nodig voor kinderen of ouderen? Zoeken ze een betrouwbare huishoudhulp of verhuisfirma? Experten nemen het opzoekwerk uit handen.Juridisch en financieel advies
Een beter zicht op je financiën? Meer spaargeld vergaren? Of vragen over je pensioen? Gespecialiseerde experten geven je medewerkers telefonisch advies.
Groeihulp
Willen je medewerkers zelf aan de slag met hun mentale of fysieke welzijn? Gecertificeerde coaches en experten staan klaar om ze te begeleiden.
Life coaching
Persoonlijke ondersteuning bij professionele groei, veranderingen of het vinden van meer balans tussen werk en privé.AWARE mindfulness coaching
Je medewerkers leren technieken om beter met stress om te gaan. Zo versterken ze hun focus en welzijn.
Manager Assist
Je HR-medewerkers, leidinggevenden en teamverantwoordelijken kunnen onbeperkt en onafhankelijk advies inwinnen via telefoon of videochat.
Optioneel: premiumformule
Kies je voor de premiumformule? Dan krijgen je medewerkers ook toegang tot wellness- en gezondheidscoaching. Dat omvat persoonlijke begeleiding via telefoon of video rond thema’s als gewichtsverlies, stress, slaap, voeding, beweging of stoppen met roken.
Work-life balance
33% van de Belgische medewerkers vindt maar moeilijk een goede balans tussen werk en privé.
Hoe helpt Mensura concreet?
1. Sterke implementatie
Samen met Workplace Options werken we een communicatie- en projectplan op maat uit, inclusief technische opzet en kwaliteitscontrole.
2. Lancering
We bereiden medewerkers en leidinggevenden voor met onder andere kick-offsessies.
3. Altijd toegankelijk
Medewerkers en gezinsleden krijgen 24/7 toegang tot emotionele en mentale begeleiding. We zorgen voor duidelijke communicatie en promomateriaal.
4. Realtime opvolging
Met een rapporteringsdashboard en jaarlijkse feedbackmomenten stuur je vlot bij. We geven advies op maat en vertellen je hoe je welzijnbeleid op basis van data kan bijsturen.
"Nestlé rolde in 2020 een groot welzijnsplan uit, met het Employee Assistance Program als één van de speerpunten. Zo ondersteunen we het mentale welzijn van onze medewerkers ook buiten de werkcontext."
Kris Peeters
Nestlé