Omgaan met agressie op het werk
Op de werkvloer moeten collega’s vlot en professioneel kunnen samenwerken. Conflict of agressie op de werkvloer tasten het veiligheidsgevoel aan van werknemers. Met inzichten in de mechanismes en via concrete tips om situaties te ontzenuwen maak je je als organisatie weerbaar tegen agressie.
Agressief gedrag kan nooit door de beugel. Doet het zich voor in jouw organisatie, dan is het belangrijk dat iedereen weet wat te doen om escalatie te vermijden.
Wat is agressie op het werk?
Agressie op het werk is een vorm van grensoverschrijdend gedrag. Er gaat een gevoel van dreiging van uit, al dan niet met de bedoeling om schade te berokkenen. Maar de grenzen van wat aanvaardbaar gedrag is, kunnen verschillen van persoon tot persoon. Niet elke agressor is zich noodzakelijk bewust van zijn grensoverschrijdend gedrag.
Er zijn twee manieren waarop agressie op het werk kan plaatsvinden: intern en extern. Interne agressie is afkomstig van collega’s of leidinggevenden. Bij agressie door klanten, leveranciers, leerlingen … spreken we van externe agressie.
Soorten agressie op het werk
Agressief gedrag kan zich op verschillende manieren uiten:
Verbale agressie: schreeuwen, schelden, oplopende discussies, discriminerende opmerkingen
Fysieke agressie: duwen, slaan, vernielen, beroven
Psychische agressie: verbale of schriftelijke bedreiging, chantage, vernedering
Zo krijgt agressie geen kans
Het is om belangrijk elk incident te registreren. Enkel zo kunnen we maatregelen nemen om soortgelijke incidenten te vermijden.
We kunnen ondersteunen bij een agressiebeleid opzetten of up-to-date maken. Via opleidingen krijgen medewerkers de principes van respect op het werk mee en zijn ze in staat om gepast om te gaan met agressie-incidenten. Zowel door de signalen snel te herkennen als door er juist op te reageren.
Zo kan iedereen veilig en gemotiveerd aan het werk blijven.
Tips van onze experts