Ongewenst gedrag

    Ongewenst gedrag op het werk is een moeilijk uit te roeien kwaad. Het kan namelijk openlijk of subtiel gebeuren. Kun je als werkgever dan louter de Wet van Murphy vervloeken? Helemaal niet. Met onze aanpak bescherm je het welzijn van medewerkers en verminder je verzuim.

    Bij elke vorm van ongewenst gedrag op het werk worden grenzen van medewerkers overschreden. Denk aan conflicten, agressie, pesterijen, discriminatie of ongewenste intimiteiten.

    Bij elke vorm van ongewenst gedrag op het werk worden grenzen van medewerkers overschreden. Als werkgever wil je medewerkers garanderen dat ze kunnen werken in een veilige werkomgeving.

    Respect op het werk

    Als werkgever wil je medewerkers garanderen dat ze kunnen werken in een veilige werkomgeving. Dat wil zeggen: met respect voor hun mentaal welzijn en lichamelijke integriteit. Afwachten of hopen dat ongewenst gedrag in jouw organisatie niet zal voorvallen, is vragen om problemen.

    Elk psychosociaal preventiebeleid moet daarom duidelijk aangeven welke grenzen iedereen moet respecteren. Enkel als dat voor iedereen in de organisatie glashelder is (via een opleiding respect op het werk bijvoorbeeld), kunnen collega’s fijn en gemotiveerd samenwerken.

    Vertrouwelijk gesprek

    Leidinggevenden spelen een cruciale rol om op te treden tegen ongewenst gedrag. Maar soms zijn ze ook deel van het probleem. Daarom zijn ook een vertrouwenspersoon of een psychosociaal preventieadviseur belangrijke aanspreekpunten in jouw organisatie. Medewerkers kunnen bij hen terecht voor vertrouwelijke gesprekken en meldingen van problemen die tot psychosociale belasting kunnen leiden.

    Formele en informele procedure

    Elke werknemer is verantwoordelijk voor het respecteren van de grenzen van een ander. Doet zich toch een geval voor van ongewenst gedrag? Dan kan er via de vertrouwenspersoon of psychosociaal preventieadviseur een informele of formele weg naar een oplossing gezocht worden.

    Gepast reageren kun je leren

    Ongewenst gedrag op het werk is gevoelige materie. Medewerkers hebben nood aan kennis om gepast te reageren als slachtoffer of getuige van pesterijen of ongewenste intimiteiten. Ook leidinggevenden kunnen pas effectief optreden als ze over kennis van zaken beschikken.