De sleutel tot succesvolle organisatieveranderingen: “Betrek werknemers bij de overgang”

We leven in een tijd van verandering, en dat uit zich ook op de werkvloer. Tegelijk leert de praktijk dat organisatieveranderingen een emotionele impact kunnen hebben op werknemers. Julie Daenen, preventiedeskundige psychosociale aspecten, begeleidt organisaties bij ingrijpende beslissingen. “Tijd, aandacht én empathie zijn onmisbaar om het mentale welzijn van medewerkers te beschermen.”

Welke veranderingen op de werkvloer kunnen we definiëren als een organisatieverandering?

“Organisatieverandering is een breed begrip. Hybride werken als nieuwe norm, een CEO die de werking van de organisatie herstructureert, een leidinggevende die vervangen wordt of een fusie van twee bedrijven: het zijn slechts enkele voorbeelden van organisatieveranderingen. Zulke aanpassingen brengen altijd emoties met zich mee. Welke emoties dat zijn, hangt af van het individu. Voor je veranderingen doorvoert, moet je je als leidinggevende hiervan bewust te zijn.”

Veranderingen brengen altijd emoties met zich mee. Welke emoties dat zijn, hangt af van het individu."

Wat zijn veelvoorkomende mispercepties over change?

“Wanneer een verandering tot enige weerstand leidt, denken organisaties soms dat tijd alles wel zal oplossen. Maar gedragsverandering heeft meer dan tijd nodig. Ook de juiste ondersteuning is essentieel om iedereen opnieuw op één lijn te krijgen. Medewerkers op de hoogte brengen van de verandering is een goed startpunt. Maar dat mag niet het einde van de conversatie betekenen. Anders verlies je misschien medewerkers die niet achter de beslissing staan of collega’s die al twijfelden over de organisatie.”
 

Waarom kunnen veranderingen een impact hebben op het welzijn van werknemers?

“Verandering gaat vaak hand in hand met onzekerheid en stress. Werknemers zijn bijvoorbeeld niet meer zeker of zij hun job kunnen houden of weten niet welke impact de verandering heeft op hun functie. Dat leidt op zijn beurt tot aannames, die niet altijd stroken met de realiteit. Het is daarom belangrijk om stil te staan bij momenten waarop veel gebeurt aan een snel tempo.”

Stilstaan bij momenten van verandering: hoe doen organisaties dat het best?

“Duidelijke communicatie is de ideale voedingsbodem om een positief verhaal te schrijven. Als organisatie is het dus essentieel om transparant te zijn over elke beslissing, zeker bij veranderingen. Wat zal er net veranderen? En wat houdt dat in voor elke werknemer? Wees eerlijk over mogelijke problemen, maar schets ook zowel de korte- als langetermijnvoordelen. Op die manier vermijd je dat medewerkers dat zelf gaan invullen op basis van aannames, wat het veranderingsproces alleen ten goede komt.”

Duidelijke communicatie is de ideale voedingsbodem om een positief verhaal te schrijven."

Waar moet je als werkgever nog rekening mee houden bij organisatieveranderingen?

“Zorg dat je het middelmanagement informeert over de beslissingen vóór je ze communiceert naar het gehele team. Organisatieveranderingen kunnen immers enkel vlot verlopen, wanneer het volledige management gealigneerd is. Daarnaast stem je het best hr-programma’s meteen af op de nieuwe werking of situatie. Denk bijvoorbeeld aan nieuwe evaluatiesystemen of gewijzigde rollen en verantwoordelijkheden.

Ook is het belangrijk om je bewust te zijn van de psychosociale dynamiek. Eén keer communiceren over de veranderingen is vaak niet voldoende. Probeer werknemers te betrekken bij de overgang. Creëer bijvoorbeeld focusgroepen, zodat iedereen gehoord kan worden. En neem de bezorgdheden die tijdens de gesprekken aan bod komen mee. Zijn er bepaalde zaken die je toch niet kan doorvoeren? Wees dan ook hierover eerlijk. Daardoor bouw je een vertrouwenscultuur op.”
 

Hoe ga je als werknemer het best om met veranderingen op de werkvloer?

“Iedereen gaat op zijn eigen manier om met verandering. We baseren ons gedrag dan ook op assumpties, die subjectief en persoonlijk zijn. Daar is op zich niets mis mee. Maar we mogen ons niet laten misleiden door deze assumpties. Geef jezelf daarom eerst tijd om te kijken wat jij nodig hebt om optimaal te functioneren doorheen de verandering. En ga hierover constructief het gesprek aan met jouw leidinggevende. Benoem onzekerheden en verwachtingen, en stem met elkaar af hoe  aan verwachtingen kan worden voldaan.”

Verhoog de veerkracht van werknemers

Organisatieveranderingen leiden tot meer stress op de werkvloer. Een kwalijke zaak, want mentale overbelasting kan de productiviteit belemmeren en gezondheidsklachten uitlokken. Mensura ondersteunt organisaties bij ingrijpende veranderingen om het mentale welzijn van werknemers te beschermen. Als gesprekspartner of coach bieden we advies op maat. Neem contact met ons op via psychosociale-aspecten@mensura.be.

Bovendien reiken onze experten tijdens interactieve workshops tips & tricks aan om de veerkracht op de werkvloer te boosten. Neem deel aan onze opleiding ‘veerkracht verhogen’, waarin je ontdekt wat stress precies inhoudt en hoe je er het best mee omgaat.