Omgaan met een rouwende medewerker: 6 tips

Wanneer een medewerker een dierbare verliest, is het als werkgever belangrijk hem of haar te ondersteunen in het rouwproces. Maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan. Want wat is een goede manier om uw medeleven te betuigen? En hoe zorgt u dat uw goedbedoelde schouderklopjes niet verkeerd overkomen?

1. Een combinatie van doen en zijn

Steun bieden kan op twee manieren: door kleine gebaren en door er te zijn. Geef uw medewerkers de ruimte om enkele praktische zorgen bij een rouwende collega weg te nemen. Zo kunnen ze een kom soep brengen, of hem of haar helpen met het doorploegen van papierwerk.

Daarnaast kunt u als werkgever aangeven dat u beschikbaar bent, als luisterend oor of troostende schouder. Erken de gevoelens van uw medewerker, en probeer niet te oordelen. Op die manier kunt u op een waardevolle manier met hem of haar connecteren.

2. Bereid uw team voor

De terugkeer van een rouwende collega naar de werkvloer stelt ook de andere collega’s voor uitdagingen. Bespreek dit met hen, en bereid hen voor, zodat ook zij de rouwende medewerker optimaal kunnen ondersteunen.

3. Stel niet te veel vragen

Vragen wat er gebeurd is of hoe u kunt helpen - hoe goed bedoeld ook - plaatst de medewerker die een verlies verwerkt in een lastige positie. Hoeveel wil hij of zij precies delen? Waarmee wil hij of zij al dan niet hulp? In een lastige periode zijn dat geen evidente beslissingen. Vermijd daarom zeker gesloten vragen, zoals “Kan ik dat dringende telefoongesprek aan een collega doorgeven?”. Hou in plaats daarvan alle opties open: “Als je dat wil, kunnen je collega’s enkele dringende taken van je overnemen. Je kunt daarvoor altijd bij me aankloppen, wanneer jij er klaar voor bent.” Zo geeft u de rouwende tijd en ruimte om rustig na te denken over een antwoord.

4. Vergelijk niet

Velen hebben al een dierbare verloren of gingen door een moeilijke tijd. Toch is het geen goed idee om uw situatie met die van een collega die rouwt te vergelijken. Wilt u echt helpen, vertrek dan altijd vanuit zijn of haar standpunt.

U kunt natuurlijk aangeven dat u iets soortgelijk meemaakte, en misschien wil hij of zij graag horen hoe u er mee omging. Maar opmerkingen die beginnen met “Toen ik onlangs mijn vader verloor …” doen vaak meer kwaad dan goed.

5. Neem uw tijd

Deelneming betuigen hoeft niet meteen om 9 uur ’s morgens in de lift te gebeuren. De eerste dag terug op kantoor is voor de rouwende collega sowieso overdonderend. Gehaaste gesprekken, bijvoorbeeld vóór een meeting, vergaan al snel in het niets.

Met simpel oogcontact erkent u de terugkomst van de medewerker, en toont u zonder woorden al uw betrokkenheid. Stuur een mail waarin u laat weten dat u aan hem of haar denkt, en wacht een rustig moment af om een gesprek aan te knopen.

6. Geef ook de medewerker tijd

Rouwen is een proces van lange adem, dat iedereen op zijn manier beleeft. Feliciteer een rouwende medewerker niet wanneer het verdriet even verdwenen lijkt te zijn. Velen voelen zich op zo’n moment namelijk erg schuldig, en willen daar zeker niet mee geconfronteerd worden. Geef aan dat u blij bent dat hij of zij terug op post is, zonder te impliceren dat daarmee het rouwproces ten einde is. Zet een herinnering in uw agenda om ook na enkele weken of maanden nog eens te polsen hoe het gaat.

7. Doe vooral niet niets

Dat u niet precies weet hoe u het beste kunt helpen, mag u zeker niet tegenhouden om iets te zeggen of doen. Focus op de gevoelens van de medewerker, bied uw steun en deelneming aan, en probeer aan te voelen hoe hij of zij zelf graag wil dat u reageert. Goede bedoelingen worden geapprecieerd, zelfs wanneer u moeilijk uit uw woorden komt, of uw hulp wordt afgewezen. Beter klungelige, onzekere, of te veel steun, dan helemaal geen steun.

Deze blog haalt inspiratie uit een artikel in Harvard Business Review.

De link tussen leidinggevende en medewerkers: een goede vertrouwenspersoon of een goed gesprek

Naast rouwen, spelen ook andere psychosociale kwesties zoals stress en burn-out een grote rol in elk bedrijf. Een vertrouwenspersoon vormt de schakel tussen leidinggevenden en medewerkers, en helpt u risico’s te voorkomen en problemen aan te pakken. Lees alles over waarom en hoe u een vertrouwenspersoon aanstelt.

Maar ook leidinggevenden spelen een actieve rol bij het voorkomen van mentale problemen. Ontdek hoe een aanpak rond Eerste Hulp bij Mentale Problemen vermijdbaar verzuim in uw organisatie helpt voorkomen.

Lees alle blogposts over ‘mentaal fit’.