Nestlé

M-pact: hoe Nestlé mentaal welzijn breed aanpakt met het Employee Assistance Program

Nestlé rolde in 2020 een groot welzijnsplan uit. Het Employee Assistance Program (EAP) is een van de speerpunten. Met dat programma ondersteunt het voedingsmiddelenconcern het mentale welzijn van zijn medewerkers ook buiten de werkcontext. Stéphanie, Veronique en Kris vertellen hun verhaal.

In onze reeks M-pact peilen we naar de positieve impact van een project bij alle betrokkenen: van leidinggevenden over projectleiders tot mensen op de werkvloer. Samen zitten we rond de tafel om de samenwerking en het resultaat ervan te bespreken.

Het project

Welzijn is een absolute prioriteit van Nestlé Belgilux. Via My Stress Coach en de Health Check-up kreeg het bedrijf al een duidelijk beeld van het mentale en fysieke welzijn op de werkvloer. Maar daar stopte het niet. Nestlé Belgilux ging op zoek naar een manier om de medewerkers te helpen hun gezondheid in eigen handen te nemen.

Welzijnscoördinator Kris Peeters kwam via Mensura bij het Employee Assistance Program (EAP) van Workplace Options. Het EAP is een ondersteuningsdienst met een netwerk van psychologen en coaches dat dag en nacht ter beschikking staat van medewerkers en hun gezinsleden. Sinds de lancering in maart 2020 vinden steeds meer Nestlé-medewerkers hun weg naar het programma.

De hoofdrolspelers

  • Stéphanie Leblanc, preventieadviseur psychosociale aspecten bij Mensura.
  • Veronique Vermeulen, senior accountmanager bij Workplace Options.
  • Kris Peeters, Head of General Services, Safety, Health & Environment bij Nestlé Belgilux.


Stéphanie (Mensura): “Mensura biedt bedrijven een brede ondersteuning om psychosociale problemen bij medewerkers aan te pakken. Meestal gaat dat dan over stress en burn-out met een werkgerelateerde oorzaak. Daarin hebben we door de jaren heen heel wat expertise opgebouwd.”

“Maar ook factoren buiten het werk hebben een grote invloed op het mentale welzijn op de bedrijfsvloer. Daarom bieden we het EAP aan via Workplace Options. Nestlé is slechts een van de bedrijven die het programma intussen opnamen in hun welzijnsbeleid.”
 


Veronique (Workplace Options): “De psychologen staan de klok rond paraat via verschillende kanalen: telefoon, mail, chat, sms … Het EAP is een soort van vangnet waarmee bedrijven hun medewerkers het signaal geven dat ze geen enkel mentaal probleem uit de weg hoeven te gaan.”

“Stress, relatieproblemen, een gebrek aan zelfvertrouwen … Medewerkers en hun gezinsleden kunnen met allerlei issues bij ons terecht. Alles wat binnen het EAP besproken wordt, is vertrouwelijk. Onze psychologen werken volledig onafhankelijk en spelen dus geen informatie door aan de werkgever.”

“In Canada, bijvoorbeeld, is het EAP al volledig ingeburgerd in de bedrijfswereld. Bij ons heerst nog altijd een zeker taboe rond mentaal welzijn, zeker binnen de werkcontext. Dat kunnen we alleen maar doorbreken door het bespreekbaar te maken met initiatieven zoals het EAP. En daar dan heel open over te communiceren. Nestlé pakt dat goed aan.”
 


Kris (Nestlé): “In maart 2020 rolden we ons welzijnsplan uit. Elke week kwam een ander welzijnsaspect aan bod: slaap, gezonde voeding, beweging en mentale gezondheid, met onder andere de lancering van het EAP. We organiseerden ook een panelgesprek met twee medewerkers die na een burn-out hun werk hervatten. Zij deelden graag hun verhaal om het taboe rond mentaal welzijn mee te doorbreken.”

“De medewerkers reageerden in eerste instantie vrij verrast op het initiatief, maar vinden nu steeds vaker de weg naar het EAP. Niet vergeten: een week na de lancering ging ons land in lockdown. Dat had een serieuze impact op het mentale welzijn van onze medewerkers. Daarom organiseerden we met de psychologen van Workplace Solutions ook groepssessies voor wie moeilijkheden had om thuiswerk te combineren met het gezinsleven. Op dat gebied kwam ons initiatief dus net op tijd.”

“In elk bericht over coronamaatregelen en -gevolgen vermeldden we het EAP. Duidelijke communicatie is volgens mij een cruciale factor. Je maakt mentaal welzijn pas bespreekbaar als je er als werkgever zelf veel over spreekt.”

Net als Nestlé het mentale welzijn van uw medewerkers breder aanpakken?

Een Employee Assistance Program (EAP) is een dienstverlening die werkgevers als voordeel aan hun werknemers bieden. Het ondersteunt medewerkers en hun gezinsleden bij problemen die een impact kunnen hebben op hun mentale welzijn en bijgevolg hun werkprestaties. 

Het mentale welzijn van jouw medewerkers breder aanpakken met een Employee Assistance Program? Neem contact op met ons via onderstaand formulier.