Stop, denk, doe: veilig aan het werk met de lastminuterisicoanalyse

Bij het uitvoeren van een risicovolle taak, weet u maar beter goed waaraan u begint. Daarom bestaan er veiligheidsprocedures die de gevaren tijdig opsporen en elimineren. Maar een dubbelcheck is altijd nodig. Net voordat medewerkers het werk aanvatten, is een snelle extra veiligheidscheck – ook bekend als lastminuterisicoanalyse (LMRA) – noodzakelijk. Met drie eenvoudige acties garanderen ze zo de veiligheid van de werkplek en de omgeving. Hoe gaat het in zijn werk?

Waarom is LMRA belangrijk?

Op het ogenblik van de werkzaamheden zijn de werkomstandigheden en -condities misschien anders dan op het moment van de algemene risico-inventarisatie. Of de opdracht is complexer dan initieel gedacht. Door werknemers bij de aanvang nogmaals de aanwezige risico’s en mogelijke gevaren te laten overlopen, kunnen zij nieuwe – niet eerder geïdentificeerde – gevaren detecteren en vermijden, of minstens minimaliseren. Lukt dat niet, dan kan er samen naar een oplossing worden gezocht.

Wat is er zo specifiek aan deze procedure?

Het doel is dat medewerkers vlak voor gebruik of last minute nog eens kort de werkzaamheden evalueren. Zo’n controle is ook nodig na een werkonderbreking of na gewijzigde omstandigheden op de werkplek.

STOP, DENK, DOE (we geven het maar 1 x mee, terwijl het belangrijk is dat dit een gewoonte wordt)

De procedure is doeltreffend door zijn eenvoud. Een werknemer doorloopt de volgende 3 stappen, vlak voor de aanvang van de (onderhouds)werken:

  1. Stop: beoordeel de aanwezige gevaren en risico’s.
  2. Denk: evalueer de geschikte maatregelen om de risico’s te elimineren of te verminderen.
  3. Doe: voer de maatregelen uit.

Visueel geheugensteuntje

Communicatie is de eerste stap van preventie. LMRA kan pas succesvol zijn als elke medewerker hiervan op de hoogte is. Onderstaande infografiek helpt daarbij. Hang deze goed zichtbaar op, in de buurt van kritieke machines of waar risicovolle taken worden uitgevoerd, of deel ze digitaal in uw organisatie.