Thuis aan het werk: zo blijven uw medewerkers fit en gezond

Thuis- en telewerk zitten in de lift. Steeds meer mensen kiezen ervoor om de kantooromgeving een of meerdere dagen per week in te ruilen voor een plek aan een flexdesk, thuis of elders. Handig om de files te vermijden, kinderen op tijd van school te halen of te werken zonder afleiding. Maar zo’n hele dag alleen thuis aan het werk, is dat wel gezond?

Werk en privé in balans houden is de uitdaging in elke kantooromgeving. Als werkgever kunt u daar deels op toezien, maar uiteindelijk kiezen uw medewerkers zelf hoe ze hun werkdag organiseren, ook bij thuiswerk. Maar met de juiste stimulans kunt u hen wel helpen om tijdens de thuiswerkuren aandacht te schenken aan een fit en gezond lichaam. Met deze tips zet u hen op weg: 

Tip 1: maak werk van een gezonde levensstijl

Kom uit uw stoel!

Zitten is het nieuwe roken. De uren die u dagelijks al zittend doorbrengt, verhogen op termijn de kans op allerlei gezondheidskwalen. In combinatie met slechte eet- en drinkgewoontes zet u zo een rem op uw productiviteit. Thuiswerken betekent doorgaans tijdswinst. Maak er gebruik van en ga tijdens uw pauze wandelen of sporten. Of maak er een punt van om tijdens elk telefoontje te bewegen in uw huis of werkplaats. 

Kies voor gezonde tussendoortjes

Eet gezond en voldoende om de neiging tot snacken te onderdrukken. Een kleine honger? Kies voor gezonde tussendoortjes zoals fruit of noten. Weer zoveel mogelijk cafeïnehoudende dranken en drink in de plaats daarvan voldoende water.

Meer weten over gezond eten thuis én op het werk en waarom bewegen loont? Lees onze blog over de nieuwe voedings- en bewegingsdriehoek.

Tip 2: vind de juiste balans

De impact van thuiswerk op het mentale welzijn is voor iedereen anders. Toch is het belangrijk aandacht te hebben voor enkele veelvoorkomende valkuilen: een te veel aan verstrooing of het gemis van sociale contacten. Zo pakt u ze aan:

Hou werk en privé gescheiden

Werken in de stilte van de thuisomgeving kan inspirerend zijn voor de een en een bron van afleiding voor de ander. Kunt u de drukte van uw spelende kinderen of huisdieren de baas? Weerstaat u aan de berg huishoudelijke taken of de lokroep van sociale media? Thuiswerk kan tot meer stress leiden dan initieel gedacht. Het vinden van een juiste werk-privébalans is dus cruciaal.

Stel per dag een duidelijk werkschema op waarin u ook voldoende pauzes inplant. Zo stelt u deadlines voor uzelf en hebt u ’s avonds tijd voor ontspanning. Het helpt ook om een werkruimte te gebruiken waar u in afzondering kunt werken. Zodra uw werkdag erop zit, sluit u uw werkplek af en beantwoordt u geen e-mails meer.

Onderhoud het contact met collega’s

Als u vaak thuis werkt, kan het contact met de collega’s verwateren. Dan is de kans reëel dat u zich uitgesloten voelt van het gebeuren op de werkvloer. Maak daarom regelmatig gebruik van de online platformen om met uw baas en collega’s te communiceren. Stel er vragen of reageer op berichten van anderen. Zo blijft u betrokken bij het reilen en zeilen van uw team.

Denk er ook aan uw thuiswerkdagen strategisch in te plannen. Een stafmeeting of vergadering? Zorg dat u aanwezig bent. Gaan de collega’s na het werk iets drinken of staat er een teambuildingsactiviteit gepland, dan moet u present tekenen.

Wat kan Mensura voor u doen?

Mensura EDPB helpt u bij het creëren van optimale werkomstandigheden. Zo bevordert u niet alleen de tevredenheid en het welzijn van uw medewerkers, maar ook hun motivatie en prestaties. Vraag vrijblijvend meer informatie.