Waarom je beter niet eet aan je bureau

Druk, druk, druk … Een werkdag zit propvol, en dus eten we maar snel iets achter onze computer. Maar is dat wel een goed idee?

Snel eten doet verdikken

Achter je pc eten, gaat vaak samen met een onevenwichtig voedingspatroon en gewichtstoename. Afgeleid door telefoon en e-mail blijf je eten, ook al heb je al lang genoeg. Je eet bovendien sneller. En sneller eten, doet verdikken.

Je bureau is niet echt de properste plek

Je toetsenbord, muis, bureaustoel … het zijn broeihaarden van bacteriën. Lunchen aan je bureau is de boosdoener: voedselresten doen miljoenen bacteriën groeien. Brits wetenschappelijk onderzoek becijferde dat een toetsenbord gemiddeld liefst 260 keer méér bacteriën bevat dan een toiletbril…

Je mist een gezonde wandeling

Velen onder ons bewegen te weinig. Volwassenen moeten minimum 10.000 stappen per dag zetten om gezondheidsvoordelen te bekomen. Wandelen tijdens je middagpauze, de trap nemen in plaats van de lift … Kleine inspanningen die samen dagelijks een halfuur zouden moeten bedragen.

Je loopt meer kans op gezondheidsklachten

Lang stilzitten, in combinatie met computerwerk, verhoogt de kans op nekklachten, hoofdpijn, geïrriteerde ogen, rugklachten en overgewicht. Voldoende bewegen is een must!

Je mist sociaal contact

Zelfs vijf meter verderop aan een tafel eten met enkele collega’s zorgt voor een welgekomen break. Even weg van je computerscherm geeft de nodige ontspanning en is het ideale moment om bij te praten of te netwerken met je baas.

Je mist een pauze

Niemand houdt het vol om een hele dag non-stop achter een computer te zitten. Een pauze – hoe kort ook – doet wonderen. Even ontspannen en niet denken aan alles wat je nog moet doen. Wedden dat je nadien efficiënter werkt?