Bedrijfsbezoeken en beleidsadvies
Knock, knock, who’s there? Mensura! Een bedrijfsbezoek door een preventie-expert is een verplicht nummertje voor elke onderneming, groot of klein. Tijdens zo’n visite komt een van onze sympathieke collega’s langs om te kijken of jouw organisatie alles (nog steeds) optimaal aanpakt op het gebied van preventie, welzijn en veiligheid. We checken of je voldoet aan de welzijnswet, brengen risico’s in kaart én geven je helder advies om een gezonde en veilige werkplek te garanderen. Tot snel?
Wat gebeurt er tijdens een bedrijfsbezoek?
We nemen samen jouw werkplek onder de loep. Is alles wettelijk in orde? Zijn er bepaalde risico’s voor het welzijn van je medewerkers? We focussen onder meer op de volgende thema’s:
Algemene beleidsmatige en organisatorische maatregelen (bijv. je onthaal- en verzuimbeleid, moederschapsbescherming, samenwerkingen met uitzendkrachten, procedures voor arbeidsongevallen …)
Ergonomie (bijv. tillen of werkhouding)
Psychosociale belasting (bijv. stress of werkdruk)
Arbeidshygiëne (bijv. geluid en ventilatie)
Algemene hygiëne (bijv. toiletten en eetruimtes)
Op basis van de risico’s die we opmerken op jouw werkvloer, organiseren we ook een correct medisch toezicht voor je werknemers met beroepsrisico’s. Zo kunnen we ze optimaal opvolgen en gaan ze steeds gezond aan het werk.
Bezoek afgelopen? Dan ben je nog niet meteen van ons verlost. In de positieve zin dan: je krijgt een duidelijk verslag met aanbevelingen over je risico’s en hoe je ze kan verminderen. En dat hoef je niet op eigen houtje te doen.
Waarom is een bedrijfsbezoek belangrijk?
Een bedrijfsbezoek is meer dan een ‘blind date’ met een externe preventieadviseur. Het is vaak een echte eyeopener: je krijgt (nog meer) inzicht in de risico’s op jouw werkvloer en het helpt je om prioriteiten te stellen. Bovendien is het hét moment om ons al je extra preventievragen te stellen. Waarmee kunnen wij jou nog ondersteunen?
Bedrijfsbezoeken voor groot en klein
We komen langs bij al onze klanten, groot of klein. Hoe vaak komen we bij je langs? Dat hangt af van je NACE-code en tariefgroep. Die vind je terug op MyMensura. Maar maak je geen zorgen: we laten het sowieso weten wanneer we langskomen. Je hoeft zelf niets te doen.
Heeft jouw organisatie verschillende vestigingen? Dan stemmen we samen een handig bezoekschema af, zodat al je filialen de aandacht krijgen die ze verdienen.
Voor bedrijven in groepen A, B en C+
A | > 1.000 werknemers | Je hebt een interne preventieadviseur |
---|---|---|
B | > 500 werknemers | Je hebt een interne preventieadviseur |
C+ | < 200 werknemers | Je hebt een interne preventieadviseur met aanvullende opleiding niveau 2 of hoger |
Voor bedrijven in groep D en C-
C- | < 200 werknemers | Je hebt een interne preventieadviseur met aanvullende opleiding niveau 2 |
---|---|---|
D | < 20 werknemers | Je bent zelf als werkgever preventieadviseur |
Net aangesloten bij Mensura? Jij krijgt van ons iets extra’s:
Waardevolle weetjes: binnen de 2 maanden na je aansluiting krijg je van ons alle informatie over risico’s in jouw sector, hoe je ermee aan de slag gaat én hoe wij je daarbij helpen.
Verkennend bedrijfsbezoek: tijdens ons eerste bezoek brengen we samen de grootste risico’s op je werkvloer in kaart en geven we je 5 prio’s om op te focussen. Je kan moeilijk alles tegelijk oplossen, toch?
Periodiek bedrijfsbezoek: we volgen op wat je al hebt aangepakt, bekijken of er nieuwe risico’s zijn en bepalen samen 5 nieuwe prio’s. Helder advies op maat is altijd inbegrepen.
Beleidsadvies: alle info hierboven verwerken we in jouw beleidsadvies – een soort dossier waarin je stap voor stap je preventiebeleid opbouwt. Handig als basis voor je Globaal Preventieplan (GPP) of Jaaractieplan (JAP).
Persoonlijk beleidsadvies
Klant bij Mensura? Dan vind je in de MyMensura-klantenzone je beleidsadvies terug. Je kunt er ook een bedrijfsbezoek inplannen, de risico’s voor jouw organisatie raadplegen en veel meer.
Mensura helpt
Van het eerste verkennende bezoek tot een helder beleidsadvies: wij zorgen ervoor dat je als werkgever helemaal in orde bent met de welzijnswet. Zo kan jij werken aan een gezonde omgeving voor je medewerkers.